Het verzorgingsteam van v.v. Barneveld

Kees Groenevelt 06-23004197 Verzorger

E-mail adres: verzorging@vvbarneveld.nl

Verzorgingsteam vvBarneveld

Voor bestaande blessures wordt er uitsluitend op afspraak gewerkt!!!

Massageruimte is open op:
Dinsdagavond vanaf 19.00 tot 22.00 uur
Donderdagavond vanaf 19.00 tot 22.00 uur
Zaterdagmorgen op afspraak

Mocht er geen verzorging aanwezig zijn en is er spoedeisende hulp nodig:

Spoedeisende huisartsenhulp

LET OP: altijd eerst bellen
Houd belangrijke gegevens bij de hand (verzekeringsgegevens, Burger Service Nummer (BSN), naam huisarts en medicijngebruik).

Van 09.00 uur tot 17.00 uur, zaterdag/zondag en feestdagen, Barneveld 0900 331 2 233
Locatie: terrein Hulpverleningscentrum (A30, bij afslag Barneveld Noord)
Nijkerkerweg 119, 3771 LA Barneveld
Na 17.00 uur, weekend en feestdagen: 24 uur per dag, Amersfoort 0900 331 1 233
Maandag t/m vrijdag: 17.00 tot 08.00
Locatie: terrein Meander Medisch Centrum Maatweg 3, 3813 TZ Amersfoort

In gevallen van (zeer) ernstig letsel:
Alarmeer hulpdienst, bel de ambulance via 112

Voor welke zaken kan je terecht bij het Verzorgingsteam?

- EHBO spullen, waterzak, flessen
- Advies betreft preventie, blessures en hoe te trainen met een blessure
- Preventieve behandelingen, o.a. bandageren tapen, massage
- Blessure behandeling
- Blessure advies door fysiotherapeut
- Hersteltraining in Krachthonk
- Hersteltraining op het veld

EHBO spullen, waterzak, flessen

Bij aanvang van het seizoen worden alle teams voorzien van EHBO spullen, een waterzak met nieuwe spons en drinkflessen. Deze EHBO/verzorgingsspullen worden aan elk einde van een seizoen ingeleverd, nagekeken c.q. aangevuld en voorzien van elftal label van het team/elftal weer aan de leiders uitgereikt. Mocht men aanvulling of vervanging van bijvoorbeeld lekke waterzak etc. nodig hebben, dan kan men hiervoor bij het verzorgingsteam terecht.

Advies betreft preventie, blessures en hoe te trainen met een blessure

Klop gerust bij het Verzorgingsteam aan als je advies wilt over bijvoorbeeld instabiele enkels, die strakke hamstring of gespannen kuiten. Zij kunnen jou vertellen wat je moet doen om erger te voorkomen en hier het best vanaf kan komen. Mocht je vermoeden/voelen dat je tegen een blessure aanzit of kan je wel met de groep meetrainen, maar moet je oppassen bij bijvoorbeeld strakke spieren etc., vraag advies bij het verzorgingsteam.

Preventieve behandelingen, o.a. bandageren tapen, massage

Mocht je voor een wedstrijd of training massage nodig hebben, ingetapet of gebandageerd moeten worden, maak dan een afspraak! Zo kan men de nodige voorbereidingen treffen en tijd voor jou reserveren of zelf speciaal voor jou naar de club toekomen of bij de sportmasseur aan huis te komen, indien dit nodig wordt geacht.

Blessure behandeling

In principe kan ieder spelend lid van v.v. Barneveld terecht bij het verzorgingsteam voor behandeling of advies over zijn of haar blessure. Let op: voor bestaande blessures wordt er uitsluitend op afspraak gewerkt! Mocht je op de dinsdag of donderdagavond tijdens de training geblesseerd raken, dan kan je uiteraard zonder afspraak terecht. Iedere sporter is er immers bij gebaat dat er tijd voor zijn/haar behandeling of vragen is. Zonder afspraak is de kans zeer groot dat je niet behandeld kan worden!

Blessure advies door Fysiotherapeut Albert Teeling

Onze verenging werkt samen met Fysio- en Manueel Therapie Teeling. Op aangeven van coördinator Marja Verbeek zal Fysiotherapeut Albert Teeling 1 keer per twee weken bij ons op het sportpark komen om diverse spelers te bekijken en advies te geven. Op donderdagavond tussen 19.00 uur en 20.00 uur is Albert beschikbaar voor de spelers van vvBarneveld. Het Verzorgingsteam zal bekijken welke geblesseerde spelers door Albert bekeken dienen te worden en maakt hiervoor een afspraak voor hem of haar.

Hersteltraining in Krachthonk

Onder begeleiding van de sportmasseur, kunnen sporters preventief of na een blessure aan hun herstel werken in het krachthonk van v.v. Barneveld. Ook als je, je conditie wilt verbeteren kan je jezelf hiervoor aanmelden.

Hersteltraining op het veld

Met een blessure die wat langer herstel nodig heeft, bijvoorbeeld een Hamstringblessure, is het wenselijk dat je eerst een hersteltraining volgt voordat je weer met de groep mee gaat trainen. Je conditie loopt tijdens de blessure achteruit, net zoals je spiervolume, terwijl de groep hierin doorgroeit. Het risico bij een blessure is dat je de ene zijde van je lichaam, het geblesseerde deel, ontziet en de andere zijde, het gezonde deel, overbelast. Dit overbelasten gaat onbewust en resulteert in een onbalans in je lichaam. Zodra je toch gelijk met de groep gaat meetrainen, loop je een verhoogd risico op een volgende blessure of terug te vallen in je oude blessure. Hierdoor kom je in een vicieuze cirkel van blessureleed terecht ... en dat wil natuurlijk geen enkele speler.
Onze tip is dan ook:
Je bent zelf de dokter van jouw eigen lijf, luister dan ook naar wat jouw lichaam je aangeeft. Pijn geeft aan dat er iets niet goed zit, let wel goed op het verschil tussen "pijn" en "ik voel iets". Bij "ik voel iets" is het verstandig om de intensiviteit van jouw sport activiteit wat te doseren (dus minder intensief trainen), terwijl het bij "pijn" verstandig is om met jouw activiteit te stoppen en aandacht aan je blessure te geven (bijvoorbeeld koelen, er naar laten kijken door de sportmasseur of huisarts). Blijf bij blessures niet onder het motto "het zal wel weer overgaan" doorlopen maar ga er verstandig mee om. Let wel: je team/elftal is er niet bij gebaat dat er een speler in het veld staat die zijn blessure bewust negeert en maar voor 60% kan spelen. Je hebt gekozen voor een teamsport, durf daar ook de verantwoording voor te dragen!